Tema vår

Den senaste tiden har vi arbetat med årstiden vår. Vi arbetar efter en modell som heter Cirkelmodellen. Den går till så här:

1. Eleverna fick fundera själva på vad de redan kan om våren och skriva ner det på ett papper. Sedan läste de upp vad de skrivit för varandra i grupper om fyra elever. Alla grupper berättade sedan högt för klassen vad de skrivit. Vi samlade kunskaperna i en gemensam tankekarta på tavlan.

2. Därefter tittade vi på en faktafilm om våren. Eleverna fick i uppgift att komma ihåg minst ett vårtecken från filmen. Sedan fyllde vi på vår tankekarta med ny kunskap om våren.

3. För att skaffa oss ännu mer kunskap om våren läste vi tillsammans en faktatext om våren. De ord som hör till våren markerade vi med grön penna. Det fanns en del andra nya och svåra ord i texten. De markerade vi rosa. Det blev ett bra gemensamt samtal om texten.

4. Alla ord som handlar om våren kallar vi för expertord. Vi samlade de på ett stort papper. Eleverna ska med hjälp av orden kunna berätta vad som är speciellt med årstiden vår. Vi tränar på att berätta med hjälp av orden flera gånger i veckan.

Vi har också pratat lite mer om vilka blommor som kommer på våren. Eleverna fick ett papper med de vanligaste vårblommorna.

5. Vi har också varit ute i naturen och tittat efter vårtecken. Vi hittade massor av vitsippor, såg knoppar på träden och en del knoppar som redan slagit ut. När vi kom tillbaka till klassrummet pysslade vi och eleverna gjorde jättefina tussilagoblommor av toarullar och papper. Det kan ni läsa om här på bloggen.

6. Efter att ha samlat på oss massor av kunskap om våren skrev eleverna ner det som de kan i en 6-fältare. Utifrån 6-fältaren ska de sedan skriva en egen faktatext om våren. Texterna kommer ni att kunna läsa här på bloggen när de är klara.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.